Orice idee nouă, creatie nouă (fie că se manifestă în artă, poezie, muzică sau știintă) care este pur și simplu ALTFEL, care iese din tiparele NIC_2748cotidianului, care revolutionează un domeniu și/sau care duce la PROGRES este o considerat ceva creativ. Orice persoană care „produce” astfel de creatii este considerat creativ. Care este atributul creativitătii? Consider că doar atributul „ALTFEL” este suficient pentru a putea descrie creativitatea. Cum putem ieși din tiparele cotidianului? Cum ne putem desprinde de barierele din viata de zi cu zi și cele pe care societatea în care trăim ni le creează? Cum putem gandi ALTFEL, face ALTFEL lucrurile? Prin educatie. Și cum educatia începe de la varste foarte mici, nici educatia creativitătii nu ar trebui să înceapă mai târziu.

Putem începe educația creativă a copiilor prin a ….filosofa împreună cu ei. Deși unii cred că filosofia este apanajul celor mari, ideile pot fi formulate și discutate într-o manieră accesibilă împreună cu copiii încă de la varste foarte mici. Vom fi surprinși să descoperim cat sunt de originali și maturi! Și asta pentru că ei gandesc liber, fără constrangerile și barierile impuse de conventii, fără clișeele și ochelarii date de prejudecăti. Da, copiii spun lucruri „trăsnite”, însă pe langă parte amuzantă, vom descoperi originalitatea modului de gandire alimentată de curiozitate și imaginatie. „De ce avem doar două maini?”, „De ce nu plutim?”, „De unde vin copiii?”, „De ce nu avem pene?”, „Ce e Pamantul?”, „De unde venim?”, „Dumnezeu știe toate limbile pamantului?” etc. Învătandu-i să gandească altfel, să-și pună întrebări, să-și dea cat mai multe răspunsuri nu facem altceva decat să le dezvoltăm creativitatea, dar și încrederea în sine.

Iată câteva jocuri pe care le puteti realiza cu copiii dumneavoastră pentru a le încuraja creativitatea:

1.   Ce vezi în imagine? Desene fără sfârșit

 Ce dezvoltăm?

– încurajăm imaginația;

– dezvoltăm abilitățile de gândire divergentă;

-înțelegem faptul că aceeași imagine poate fi văzută în mod diferit.

Cum?

Desenați ceva ambiguu și rugati copilul să spună ce vede în acea imagine desenată; puteti și dumneavoastră să descrieti imaginea;

Realizați jocul mâzgăliturilor: dați copilului cate o foiai de hartie și un creion și rugați-l să deseneze o formă nedefinită; desenati și dumneavoastră una, apoi prezentati fiecare desenul realizat. Puteti, apoi, să realizati jocul „Desene fără sfârșit”: trasati o linie sau o formă oarecare și rugati să continue desenul așa cum dorește, apoi continuati și dumneavoastră desenul, și tot așa până se finalizează desenul. De fiecare dată, copilul și dumneavoastră spuneti ce vedeti în imagine.

Scoateți în evidență faptul că, deși vedem același lucru, fiecare avem altă opinie/idee/părere; discutati faptul că pentru un singur lucru putem avea mai multe idei; evidențiati faptul că nu există idei bune și idei rele (pentru încurajarea imaginației).

Întrebarea magică

Ce dezvoltăm?

– imaginația

– abilitatea de gândire divergentă, gândire creatoare

– abilității de comunicare

Cum?

Întrebati copilul: „Imaginati-vă că ați găsit o poartă secretă ascunsă într-un colț al casei. Unde ar putea duce? Ce ai putea găsi acolo? Cu cine te-ai putea întâlni acolo? Ce i-ai spune? Ce ți-ar spune?”

„Care este jucăria ta preferată?”; „Dacă ea ar avea, dintr-o dată, o putere magică, care ar fi aceea? Ce ai face cu acea putere? Cum ai folosi-o?”;

Ce-ar fi dacă ai descoperi cea mai misterioasă casă din lume? Cum ar arăta ea?

3  Întrebări pe marginea lecturii

Ce dezvoltăm?

abilitățile de comunicare

gândirea divergentă

Cititi celebra si bine-cunoscuta poveste „Scufița Roșie”. Cititi un fragment din poveste, apoi opriti-vă și întreabati copilul „La ce se gândește Scufița Roșie?”, „Ce crede Scufița Roșie despre lup?”, „E un lup bun sau un lup rău?”, „De ce?”, „Ce credea lupul?”, „Ce credeti că va face în continuare lupul?”, „Dar Scufița Roșie?”, „Dacă lupul nu e de găsit, atunci unde ar fi fost el?”, „Dacă Scufița Roșie nu s-ar fi abătut din drum, ce s-ar fi întâmplat, cum ar fi fost povestea?”. Continuati, apoi, citirea textului. Mai cititi un fragment și opriti-vă înintea finalului poveștii și întrebati: „Cum credeți că se simte Scufița Roșie?”, „Dar lupul?”, „Dar bunica?”, „Ce credeți că se va întămpla în continuare?”, „Ce-ați face voi dacă ați fi în locul Scufiței Roșii?”, „Dar dacă ați fi fost în locul lupului, ce ați fi făcut?”, „Dar dacă erați în locul bunicii?”. Să ne imaginăm că bunica nu era acasă. Ce s-ar fi întâmplat atunci?

„Ce credeți despre Scufița Roșie?”, „Ce credeți despre lup?”.

Cititi finalul poveștii. „Hai să dăm alt final poveștii!” „Dacă tu ai fi fost autorul poveștii, cum ai fi încheiat povestea?”. „Dacă vânătorul nu ar fi existat, ce s-ar fi întâmplat? Cum ar fi fost povestea?”

Mirela Tiganas

0751291115

www.psymind.ro